Csonkáné
Bertha Judit, aki mellesleg az édesanyám, a kapuvári Széchenyi István Általános
Iskola testnevelő tanára. A Magyarországot is elérő krízishelyzet következtében
kénytelen volt átállni a digitális oktatásra. Bár Jutka néni 1999-ben sikeresen
teljesítette az ECDL vizsgáját, „sajnos” az idő előrehaladtával a viszonyok
mára megváltoztak az informatikában. Mivel digitális kompetenciáit azóta nem
fejlesztette, ezért felajánlottam neki segítségemet, hogy könnyebben át tudjon
állni a digitális oktatásra.
2020.04.26. – Google Classroom
Jutka
néni eddig a közösségi média felületeit használta a feladatok megosztására.
Panaszkodott, hogy a diákok gyakran irreleváns üzenetekkel zavarják meg őt is,
és más tanulókat is. Azt tanácsoltam neki, hogy a jövőben hasonló helyzetek
elkerülése érdekében hozzon létre egy Google Classroom felületet[1]. Mivel volt már Google
fiókja, regisztrálni már nem kellett. Megmutattam neki hogyan találhatja meg a
felületet, és hogy hogyan hozhat létre különböző „osztálytermeket”.
Elmagyaráztam neki, hogy itt minden diákot tud csoportosítani a megfelelő
osztályokba, továbbá megmutattam neki, hogy hogyan oszthatja meg a feladatokat.
Jutka néninek tetszett a Google Classroom, és azt mondta, hogy biztos fogja
használni.
Rengeteg
tanár él a Google adta lehetőségekkel, és nekem eddig csak pozitív véleményem
van a Classroom-ról. Felülete letisztult, könnyen kezelhető, és egyértelmű. Aki
nem jártas az informatika világában, az is könnyen megtanulhatja kezelését,
ezért bátorkodtam ezt ajánlani neki. Meglátásom szerint valóban hamar
megtanulta kezelni új „osztálytermeit”, remélem a diákjai is együttműködnek az
újítással.
2020.04.27. – Zanza TV
Megkérdeztem
a tanárnőtől, hogy milyen feladatokat szokott feladni a diákoknak
testnevelésből. Állítása szerint olyan egyszerű feladatokat, mint pl.: 3 magyar
olimpikon megnevezése, olimpia történet rövid bemutatása, kedvenc sportoló
pályafutásának leírása stb. Mondtam neki, hogy talán érdekesebb lehet a
diákoknak az, ha videóanyaggal is foglalkozhatnának. Ezzel egyetértett, de azt
mondja, hogy túl sok időt vesz igénybe a megfelelő videó megtalálása a
különböző videó megosztó portálokon. Ekkor ajánlottam neki a Zanza TV[2] nevű weboldalt, ahol a
testneveléssel kapcsolatban is vannak minőségi videóanyagok.
A
Zanza TV még a blogomon az ajánlott linkek között is szerepel. Nagyon hasznos
oldalnak tartom, középiskolás diákként rengeteget tanultam a videóikból,
egy-egy történelem vizsga előtt még mindig meg szoktam nézni a témához tartozó
részt, mert nagyon jól összefoglalják az anyagot, és a szerkesztésüket is
igényesnek tartom. Jutka néni eleinte szkeptikus volt ezekkel a videókkal
kapcsolatban, de egy-két anyag megnézése után ő is belátta, hogy ez valóban
felhasználható a digitális oktatásához.
2020.04.28. – Online tanári értekezlet
Skype-on
Jutka
néninek éppen ezen a napon, 18:00-kor tartották az első online tanári
értekezletet. Mondta, hogy Skype-on lesz a megbeszélés, de nem tudta, hogy a
programot hogyan lehetne beszerezni, vagy hogy hogyan lehetne használni.
Szerencsére én már többször is használtam Skype-ot, szóval segítettem neki
letölteni és feltelepíteni a programot. Mondtam neki, hogy mindenféleképpen
hivatalos oldalról[3]
töltsön le hasonló programokat, nehogy megfertőzze valamilyen vírus a
számítógépet. A sikeres regisztrációt követően megadtuk az igazgatónak a tanárnő
felhasználó nevét. Ezután bemutattam neki, hogy hogyan működik a program,
hogyan tud hívást fogadni, indítani és új ismerősöket felvenni. Egy próbahívást
követően Jutka néni készenállt, hogy megjelenjen az online tanári értekezleten.
Mivel
kötelező volt részt vennie az értekezleten, ezért nyilván megoldotta volna
valamelyik kollégájának a segítségével telefonon keresztül, de szerintem azért
jobb, hogy én mutattam meg neki, mert a Skype más-más funkciójának működését is
elmagyaráztam neki, amiket talán hasznosíthat a jövőben. Továbbá Jutka néni
most már azt is tudja, hogy mik lehetnek a megbízható weboldalak, ahonnan le
lehet tölteni alkalmazásokat és más tartalmakat, valamint beavattam egy kicsit
abba, hogy hogyan lehet programokat feltelepíteni a számítógépre/laptopra.
2020.04.29. – Gyakorlatok online
Felvetettem
Jutka néninek azt az ötletet, hogy mivel testnevelő tanár, ezért akár
gyakorlatokat is küldhetne a gyerekeknek, mert ezekben az időkben a test
megmozgatása a szellemre is pozitívan hathat. A tanárnő szerint a plankolás
lenne a legmegfelelőbb testedzés, mivel az viszonylag kis térben egyszerűen meg
lehet csinálni. Ajánlottam neki a Runners World training[4] oldalát, ahol nagy
mennyiségben megtalálható különböző gyakorlatok, amik otthon is teljesíthetők.
Megtaláltuk a helyes plankolás leírását, és képeket is. Segítettem neki a
fordításban, majd feltöltötte a Classroomba.
Mivel
édesanyám már több mint 50 éves, ráadásul a gerincét is meg kellett műteni
néhány éve, már nem minden gyakorlatot képes bemutatni a diákoknak. Mondtam
neki, hogy az online világban végtelen mennyiségű információval találkozhatunk,
s testnevelésből is megszámlálhatatlan segédanyag áll rendelkezésre. Bár a
Runners World nem tanárok számára készített tartalmakat oszt meg, én itt
találtam a legtöbb otthon is elvégezhető, képekkel és leírással illusztráló
gyakorlatot. Mondtam neki, hogy ne csak innen szerezzen anyagot, keressen
tovább az interneten, akár minőségi magyar weboldalt is megtalálhat. Próbáltam
Jutka nénit egy kicsit az önálló online térben való tájékozódásra is
megtanítani.
2020.04.30. – „Tesi
kerék”
Sokat
gondolkodtam azon, hogy hogyan segíthetném még egy testnevelő tanár digitális
oktatási munkáját. Utána kellet néznem, hogy milyen lehetőségek vannak még, s
ekkor találtam rá a „tesi kerékre”.[5] Ez egy olyan online
alkalmazás, ami kattintásra véletlenszerűen egy könnyebb gyakorlatot pörget ki,
amit a diákoknak meg kell csinálniuk. Megmutattam ezt Jutka néninek, és
tetszett neki, azt mondta, hogy a legközelebbi alkalommal biztosan megosztja
ezt a diákjaival.
Felhívtam Jutka néni figyelmét arra,
hogy a diákok talán nagyobb kedvvel csinálják meg a gyakorlatokat, ha legalább
egy kicsi interaktivitást és szerencsefaktort is belecsempész. Bár azon a tesi
kereken, amit mutattam neki, nagyon kevés gyakorlat található, de mondtam neki,
hogy rengeteget félét meg tud találni az interneten. Ezzel is szintén azt
akartam megtanítani édesanyámnak, hogy szinte bármilyen típusú és szórakoztató
testnevelés jellegű alkalmazást megtalálhat az interneten, csak tudnia kell,
hogy hol és hogyan keressen.
Záró Reflexió
A záró reflexiómat 4 nappal később
írtam le, mert kíváncsi voltam arra, hogy hogyan hatott a tanárnőre a
segítségem. Állítása szerint hasznosak voltak, és az összes tanácsomat
alkalmazta, vagy a közeljövőben alkalmazni fogja. Bár nem volt egyszerű
feladatom, hiszen sajnos rengeteg informatikai alapfogalommal nem volt
tisztában pl.: címsor, tálca, windows gomb stb. Ezeknek elmagyarázása, és
használatának bemutatása után már gyorsabban mentek a dolgok, és hamar ráérzett
a dolgokra.
A
közösségi média felületei helyett azonnal átállt Google Classroomra, mert látta
annak előnyeit. Főleg azt, hogy könnyebben tudja rendszerezni az osztályát,
zavartalanul kommunikálhat a diákokkal és könnyebben oszthatja meg a
feladatokat. Lesznek még tanári értekezletek, és egy újabb próbahívást követően
megállapítottam, hogy a Skype-ot már helyesen és gyorsan tudja kezelni. A „tesi
kerék” különböző fajtáinak használatát már fel is adta a diákoknak, amikre
önmaga talált rá az interneten. Egyelőre más feladatokat nem adott fel a tanulóknak,
de állítása szerint a többi ajánlott oldalakat/videókat is meg fogja osztani a
diákok számára.
Összességében
azt mondhatom el, hogy Jutka néni átállt a digitális oktatásra. Mivel
testnevelőtanár, ezért nagy elvárások nincsenek felé nézve, viszont a maximumot
mindenképpen ki kell hoznia a helyzetből, hiszen a testnevelés is meghatározó
tantárgy a gyermekeknek, pláne ha otthon kényszerülnek maradni. A jövőben, ha
hasonló távoktatásra kényszerülne ismét, már tudni fogja, hogy milyen
eszközökhöz, alkalmazásokhoz, felületekhez nyúljon.
Csonka Ádám, 2020.05.04.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése