Közoktatást támogató tevékenység


Csonkáné Bertha Judit, aki mellesleg az édesanyám, a kapuvári Széchenyi István Általános Iskola testnevelő tanára. A Magyarországot is elérő krízishelyzet következtében kénytelen volt átállni a digitális oktatásra. Bár Jutka néni 1999-ben sikeresen teljesítette az ECDL vizsgáját, „sajnos” az idő előrehaladtával a viszonyok mára megváltoztak az informatikában. Mivel digitális kompetenciáit azóta nem fejlesztette, ezért felajánlottam neki segítségemet, hogy könnyebben át tudjon állni a digitális oktatásra.

2020.04.26. – Google Classroom

Jutka néni eddig a közösségi média felületeit használta a feladatok megosztására. Panaszkodott, hogy a diákok gyakran irreleváns üzenetekkel zavarják meg őt is, és más tanulókat is. Azt tanácsoltam neki, hogy a jövőben hasonló helyzetek elkerülése érdekében hozzon létre egy Google Classroom felületet[1]. Mivel volt már Google fiókja, regisztrálni már nem kellett. Megmutattam neki hogyan találhatja meg a felületet, és hogy hogyan hozhat létre különböző „osztálytermeket”. Elmagyaráztam neki, hogy itt minden diákot tud csoportosítani a megfelelő osztályokba, továbbá megmutattam neki, hogy hogyan oszthatja meg a feladatokat. Jutka néninek tetszett a Google Classroom, és azt mondta, hogy biztos fogja használni.
Rengeteg tanár él a Google adta lehetőségekkel, és nekem eddig csak pozitív véleményem van a Classroom-ról. Felülete letisztult, könnyen kezelhető, és egyértelmű. Aki nem jártas az informatika világában, az is könnyen megtanulhatja kezelését, ezért bátorkodtam ezt ajánlani neki. Meglátásom szerint valóban hamar megtanulta kezelni új „osztálytermeit”, remélem a diákjai is együttműködnek az újítással.



2020.04.27. – Zanza TV

Megkérdeztem a tanárnőtől, hogy milyen feladatokat szokott feladni a diákoknak testnevelésből. Állítása szerint olyan egyszerű feladatokat, mint pl.: 3 magyar olimpikon megnevezése, olimpia történet rövid bemutatása, kedvenc sportoló pályafutásának leírása stb. Mondtam neki, hogy talán érdekesebb lehet a diákoknak az, ha videóanyaggal is foglalkozhatnának. Ezzel egyetértett, de azt mondja, hogy túl sok időt vesz igénybe a megfelelő videó megtalálása a különböző videó megosztó portálokon. Ekkor ajánlottam neki a Zanza TV[2] nevű weboldalt, ahol a testneveléssel kapcsolatban is vannak minőségi videóanyagok.
A Zanza TV még a blogomon az ajánlott linkek között is szerepel. Nagyon hasznos oldalnak tartom, középiskolás diákként rengeteget tanultam a videóikból, egy-egy történelem vizsga előtt még mindig meg szoktam nézni a témához tartozó részt, mert nagyon jól összefoglalják az anyagot, és a szerkesztésüket is igényesnek tartom. Jutka néni eleinte szkeptikus volt ezekkel a videókkal kapcsolatban, de egy-két anyag megnézése után ő is belátta, hogy ez valóban felhasználható a digitális oktatásához.



2020.04.28. – Online tanári értekezlet Skype-on

Jutka néninek éppen ezen a napon, 18:00-kor tartották az első online tanári értekezletet. Mondta, hogy Skype-on lesz a megbeszélés, de nem tudta, hogy a programot hogyan lehetne beszerezni, vagy hogy hogyan lehetne használni. Szerencsére én már többször is használtam Skype-ot, szóval segítettem neki letölteni és feltelepíteni a programot. Mondtam neki, hogy mindenféleképpen hivatalos oldalról[3] töltsön le hasonló programokat, nehogy megfertőzze valamilyen vírus a számítógépet. A sikeres regisztrációt követően megadtuk az igazgatónak a tanárnő felhasználó nevét. Ezután bemutattam neki, hogy hogyan működik a program, hogyan tud hívást fogadni, indítani és új ismerősöket felvenni. Egy próbahívást követően Jutka néni készenállt, hogy megjelenjen az online tanári értekezleten.
Mivel kötelező volt részt vennie az értekezleten, ezért nyilván megoldotta volna valamelyik kollégájának a segítségével telefonon keresztül, de szerintem azért jobb, hogy én mutattam meg neki, mert a Skype más-más funkciójának működését is elmagyaráztam neki, amiket talán hasznosíthat a jövőben. Továbbá Jutka néni most már azt is tudja, hogy mik lehetnek a megbízható weboldalak, ahonnan le lehet tölteni alkalmazásokat és más tartalmakat, valamint beavattam egy kicsit abba, hogy hogyan lehet programokat feltelepíteni a számítógépre/laptopra.


2020.04.29. – Gyakorlatok online

Felvetettem Jutka néninek azt az ötletet, hogy mivel testnevelő tanár, ezért akár gyakorlatokat is küldhetne a gyerekeknek, mert ezekben az időkben a test megmozgatása a szellemre is pozitívan hathat. A tanárnő szerint a plankolás lenne a legmegfelelőbb testedzés, mivel az viszonylag kis térben egyszerűen meg lehet csinálni. Ajánlottam neki a Runners World training[4] oldalát, ahol nagy mennyiségben megtalálható különböző gyakorlatok, amik otthon is teljesíthetők. Megtaláltuk a helyes plankolás leírását, és képeket is. Segítettem neki a fordításban, majd feltöltötte a Classroomba.
Mivel édesanyám már több mint 50 éves, ráadásul a gerincét is meg kellett műteni néhány éve, már nem minden gyakorlatot képes bemutatni a diákoknak. Mondtam neki, hogy az online világban végtelen mennyiségű információval találkozhatunk, s testnevelésből is megszámlálhatatlan segédanyag áll rendelkezésre. Bár a Runners World nem tanárok számára készített tartalmakat oszt meg, én itt találtam a legtöbb otthon is elvégezhető, képekkel és leírással illusztráló gyakorlatot. Mondtam neki, hogy ne csak innen szerezzen anyagot, keressen tovább az interneten, akár minőségi magyar weboldalt is megtalálhat. Próbáltam Jutka nénit egy kicsit az önálló online térben való tájékozódásra is megtanítani.


2020.04.30. – „Tesi kerék”

Sokat gondolkodtam azon, hogy hogyan segíthetném még egy testnevelő tanár digitális oktatási munkáját. Utána kellet néznem, hogy milyen lehetőségek vannak még, s ekkor találtam rá a „tesi kerékre”.[5] Ez egy olyan online alkalmazás, ami kattintásra véletlenszerűen egy könnyebb gyakorlatot pörget ki, amit a diákoknak meg kell csinálniuk. Megmutattam ezt Jutka néninek, és tetszett neki, azt mondta, hogy a legközelebbi alkalommal biztosan megosztja ezt a diákjaival.
            Felhívtam Jutka néni figyelmét arra, hogy a diákok talán nagyobb kedvvel csinálják meg a gyakorlatokat, ha legalább egy kicsi interaktivitást és szerencsefaktort is belecsempész. Bár azon a tesi kereken, amit mutattam neki, nagyon kevés gyakorlat található, de mondtam neki, hogy rengeteget félét meg tud találni az interneten. Ezzel is szintén azt akartam megtanítani édesanyámnak, hogy szinte bármilyen típusú és szórakoztató testnevelés jellegű alkalmazást megtalálhat az interneten, csak tudnia kell, hogy hol és hogyan keressen.





Záró Reflexió

            A záró reflexiómat 4 nappal később írtam le, mert kíváncsi voltam arra, hogy hogyan hatott a tanárnőre a segítségem. Állítása szerint hasznosak voltak, és az összes tanácsomat alkalmazta, vagy a közeljövőben alkalmazni fogja. Bár nem volt egyszerű feladatom, hiszen sajnos rengeteg informatikai alapfogalommal nem volt tisztában pl.: címsor, tálca, windows gomb stb. Ezeknek elmagyarázása, és használatának bemutatása után már gyorsabban mentek a dolgok, és hamar ráérzett a dolgokra.
A közösségi média felületei helyett azonnal átállt Google Classroomra, mert látta annak előnyeit. Főleg azt, hogy könnyebben tudja rendszerezni az osztályát, zavartalanul kommunikálhat a diákokkal és könnyebben oszthatja meg a feladatokat. Lesznek még tanári értekezletek, és egy újabb próbahívást követően megállapítottam, hogy a Skype-ot már helyesen és gyorsan tudja kezelni. A „tesi kerék” különböző fajtáinak használatát már fel is adta a diákoknak, amikre önmaga talált rá az interneten. Egyelőre más feladatokat nem adott fel a tanulóknak, de állítása szerint a többi ajánlott oldalakat/videókat is meg fogja osztani a diákok számára.
Összességében azt mondhatom el, hogy Jutka néni átállt a digitális oktatásra. Mivel testnevelőtanár, ezért nagy elvárások nincsenek felé nézve, viszont a maximumot mindenképpen ki kell hoznia a helyzetből, hiszen a testnevelés is meghatározó tantárgy a gyermekeknek, pláne ha otthon kényszerülnek maradni. A jövőben, ha hasonló távoktatásra kényszerülne ismét, már tudni fogja, hogy milyen eszközökhöz, alkalmazásokhoz, felületekhez nyúljon.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése