2020. május 18., hétfő

21. századi készségek


Az Euronews részt vett az Oktatási Innovációs Világcsúcson Dohában, ahol több mint 1500 állami döntéshozó, véleményvezér, tanár és diák tanácskozik az  olyan aktuális kérdésekről, mint az oktatás pénzügyi háttere, az iskolai innováció vagy az oktatás jövője. A szakértők szerint egyre fontosabb az interaktivitás és az informatika. Kevesebb lesz a tankönyv, több az oktatási szoftver. Szorosabb az együttműködés az egyetemek és a vállalkozások között. A cégek gyakran panaszkodnak, hogy a végzős diákok nem rendelkeznek a szükséges huszonegyedik századi készségekkel.

Az EdTech Europe vezérigazgatója szerint a frissen diplomázottaknak alapvető készségeik között kellene lennie a programozásnak. Ezenfelül úgy gondolja, hogy a cégek és az egyetemek között szorosabbra kellene fűzni a kapcsolatokat, ezzel is segítve a leendő munkavállalókat a könnyebb beilleszkedést a munkaerőpiacba. Ennek megvalósításában felhasználnák az online kurzus adta lehetőségeket.

Azzal én is egyetértek, hogy az egyetemek többsége valóban nem készíti fel a hallgatóit a való világ kihívásaira (ahogy a szakiskolák sem), de nem gondolom, hogy a programozás igazán hasznos készség lenne mondjuk egy politológusnak. A cégek és az egyetemek szorosabb együttműködésének gondolatát is felülvizsgálnám, hiszen csak a multicégeknek áll módjukba ilyen kapcsolatok létrehozására (anyagiakra gondolok főleg), akik könnyebben magukhoz csábíthatják a friss munkaerőt, kiszorítva és veszélybe sodorva ezzel a kis- és középvállalkozásokat.

A pedagógiával mesterszerűen foglalkozó emberek sem tudnak teljes mértékben egyetérteni, hogy mik a szükségszerű 21. századi készségek, de abban biztos vagyok, hogy minden szakmának más-más készségekre van igénye, így véleményem szerint minden szakiskolának és egyetemnek akár a cégekkel megbeszélve saját maguknak kell megalkotni ezeket az alapvető kompetenciákat.

Csonka Ádám 2020. 05. 18.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése