Ebben a blogban be szeretném mutatni, hogy hogyan lehetne integrálni a technológiát az oktatásban a PIC-RAT modell szerint. Kettőt fogok bemutatni: az interaktív és megerősítő (IK) -, valamint a passzív és átalakító (PÁ) módokat.
Interaktív és megerősítő (IK)
Mivel történelem az egyik szakom, ezért egy történelem órán lejátszódó elméletet vázolok fel. A téma Ausztria-Magyarország és a dualizmus kora. Mivel a diákoknak a történelmi térben lévő tájékozódás kompetenciáját is kell kell sajátítaniuk tanulmányaik során, így korabeli térképeket is felhasználhatok az óráimon. Azonban a sima és unalmas fali térkép vagy atlasz megtekintése után megkérem a diákokat, hogy okos telefonjukkal/tabletükkel/számítógépükkelnyissák meg a https://mapire.eu/hu/ weboldalt (ami megtalálható a linkgyüjtemények között is). Ezen az oldalon, ahogy az előbbi blogomban említettem, több száz térképet találhatunk meg, s akár 3D nézetben is megtekinthetik a több mint 150 évvel ezelőtti állapotokat az Osztrák-Magyar Monarchia területén. Az interaktív táblán/kivetítőn megmutatnám a diákoknak hogyan érhetik el ezeket a funkciókat, s utána szabadon bebarangolhatják, és összehasonlíthatják az akkori, és mostani földrajzi állapotokat.
Mivelhogy ez a foglalkozás interaktív, hiszen saját maguk navigálhatnak a térképen, valamint egy már tanult történelmi térben teszik ezt meg, ezért ez a PC-RAT modell szerint ez az integrált oktatás IK lenne.
Hagyományos oktatással ellentétben ez a módszer véleményem és tapasztalataim szerint sokkal hatékonyabb, hiszen a tanulók az interaktivitás miatt kíváncsiabbak lesznek, így sokkal közelebbinek és érdekesebbnek tarthatják az adott korszakot.
Passzív és átalakító (PÁ)
Ezen mód használata egy angol órán is megtörténhetne. Megmutatnám a tanulóknak "Hide the pain Harold"-ot a google képek között, ahol valószínűleg hasonlókat fognak látni:
Talán a legtöbb diák már találkozott vele jó párszor a közösségi média felületein. Ezután lejátszanám nekik Arató András TedEd videóját:
A videóban Arató András angolul beszél, ezzel gyakorolhatják a nyelvet, viszont átalakítják a róla alkotott általános képet, viszont ebben az esetben csak megfigyelők a nebulók. Ez a PIC-RAT modell szerint ez az integrált oktatás PÁ lenne.
Azért tartom az imént említett példát angol tanulás szempontjából hatékonynak, mivel egy viszonylag ismert személlyel/mémmel a diák könnyebben azonosul, így könnyebben odafigyel és jobban átjönnek neki a szavak/mondatok jelentése, esetleg újakat is tanulhat. Továbbá a diák látni fogja, hogy nem csak vicces és majdnem hogy értelmetlen dolgokra lehet használni az internetet, hanem akár egy mém életéből sokat tanulhat az ember, pláne ha azt angolul kell ezt megtennie 😀
Csonka Ádám, 2020.03.10.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése